Kortreiste ferieplaner

Hanne J. Nordgaard – adm.dir. Helgeland Sparebank

«Kor ska vi reis hæn?» Viggo Valle stiller dette spørsmålet like ofte i påsken som det mange barn gjør når sommerferien nærmer seg.  For mange har det å få sommerferie vært synonymt med det å reise bort. Langt bort; sånn at barna skulle ha noe spennende å fortelle når de kommer på skolen igjen til høsten. Dette er heldigvis i ferd med å endre seg. Det har, som følge av fokus på bærekraft og aktiv ferie, blitt trendy å planlegge kortreist ferie. For hvorfor reise bort når vi har ett av verdens mest spektakulære reisemål rett utenfor stuedøra?

Personlig har jeg for første gang i mitt relativt voksne liv planlagt Helgelandsferie i år. Det blir fjell, bål, primus, telt, sekk og sovepose. Det blir sikkert også mygg, regn, tåke og ømme føtter. Jeg har ambisjoner om å besøke både Børgefjell nasjonalpark og Lomsdal-Visten nasjonalpark. Jeg skal gå i fjellområder jeg aldri har besøkt før, og jeg skal gå på kjente stier. Jeg skal prøve noen av de nye turistattraksjonene, og jeg skal delta på noen av de mange turmarsjene som arrangeres av ildsjeler rundt omkring på Helgeland. I det hele tatt en bærekraftig sommerferie, helt uten marin forsøpling og med minimale CO2 utslipp.

Og jeg er ikke alene om å bruke ferien min her. Turisme er en av vekstnæringene på Helgeland. Og den vokser fort. Fra 2012 til 2017 har antall overnattinger på Helgeland om sommeren økt med 42,3 %; eller 70.000 overnattinger. Tilsvarende veksttall for Norge som helhet er på 14,9 %. Helgeland passerte Lofoten i antall hotellovernattinger allerede i 2017, og ca 2100 helgelendinger er sysselsatte i reiselivsnæringen.

At Helgeland er «hot» ser vi også på antall visninger på nettstedet visithelgeland.com. Antall visninger her har økt fra 60.000 i 2012 til 600.000 i 2017, og på Facebook hadde Visithelgeland i 2017 3,9 millioner unike visninger. Torbjørn Tråslett og co i Helgeland Reiseliv har gjort en fantastisk jobb; med god hjelp av et fantastisk reisemål med masse å finne på hele døgnet.

Utsikt fra Rødøyløva, Rødøy, fjell, Vandring, Helgeland

For på Helgeland må vi ta hele døgnet i bruk skal vi rekke over det hele. Det rett og slett myldrer av små og store festivaler. Det går faktisk an å fylle ferien på Helgeland med bare festivaler fra Roots i Brønnøysund, Havna i Sandnessjøen, Galleria og Byfest i Mosjøen, Trænafestivalen på Træna og Verket på Mo. Bare for å nevne noen.

Turistene, og vi fastboende, som ønsker å bruke ferien på Helgeland kan også fylle dagene med annet enn å gå i fjellet. Bare i 2018 er det åpnet 20 nye aktivitetstilbud rundt omkring på Helgeland; fra snorkelsafari på Vega, havkajakk på Træna og Zip-line i Mosjøen. Mange av disse aktivitetene har ligget «oppe i dagen», men ikke blitt tatt i bruk, ikke gjort tilgjengelig og ei heller bitt kommersielt utnyttet. Ikke før de siste to-tre årene. Hva har skjedd?

Handler dette om at det endelig er blitt et marked for opplevelser? Eller handler det om at vi nå i større grad evner å se mulighetene her vi bor og ikke lengre er kollektivt husblinde? Eller kanskje handler det om noe av det samme som Paulo Coelho skriver om i sin bok Alkymisten; om at den drømmen du søker å realisere ute i verden egentlig ligger begravd i din egen hage? Vi evner bare ikke å se det før vi har reist så mye og opplevd så mye andre steder at vi først senere ser potensialet i det vi har her vi bor.

Jeg må i så måte trekke fram Øyfjellet i Mosjøen. Øyfjellet har vært gjenstand for kollektiv irritasjon i flere mannsaldre. Det ligger for nært byen, det er for høyt, for stygt, det skygger for sola og det er skyld i alt regnet som faller ned i byen. Før var det bare noen arrangerte turer til Øyfjellgrotta fjellet kunne skryte på seg. Men så kom spleiselaget «Helgelandstrappa» –  steintrappa opp Trångskardet. Den snudde det hele. Konserten «Top of the mountain» i 2017 ble en folkefest og en braksuksess, så åpnet Via Ferrata’n, Zip-line monteres i disse dager og planene om bruk av fjellet bare vokser og vokser: Gondol, restaurant, sykkelutleie. Øyfjellet er virkelig i ferd med å bli historien om irritasjonen som ble til en attraksjon. Det handlet bare om å se det og om å gjøre det. Og det hele begynte med en vill ide om en trapp opp et fjell.

Det er ofte de ville ideene som løfter oss videre og som er en drivkraft for vekst. Vi må bare tørre å heie på ildsjelene og ideskaperne. Vi må tørre å være entusiastiske, engasjerte og patrioter på Helgeland sine vegne. For å realisere ville ideer, festivaler og nye aktiviteter trengs det som oftest penger. Helgeland Sparebank og andre sparebanker har med gavefond og gavestiftelse mulighet til å gi gaver til mange slike ville, men samfunnsnyttige ideer som Helgelandstrappa. Så det er hjelp å hente til å få realisert mye.

Jeg oppfordrer alle helgelendinger om at ta turen opp Helgelandstrappa i sommer, sett dere på Bankplassen øverst i trappa og tenk på for en fantastisk region vi bor i. Men ta nå med regnjakken for sikkerhetsskyld – for det er jo  dette med sommerværet på Helgeland  da. Jeg er glad jeg har både sommerlue, ullundertøy og sommervotter. Det kan komme godt med.

Men uansett «kor du ska reis hæn»; god sommerferie til dere alle.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *