En drivkraft for idretten

Bysprintens far berømmer de mange drivkreftene bak folkefesten; fra sponsorer til de som kjører hjullastere.

BYSPRINTENS FAR: Trond Are Rasmussen, roser Lokalbanken for å bidra med sin drivkraft fra første stavtak i 2007: En vill ide som har resultert i god rekruttering til idretten, en folkefest og god markedsføring av hele Helgeland.

– Jeg er glad i byen min og jeg så at Mosjøen trengte et arrangement med fart i; et arrangement med masse folk, med internasjonalt tilsnitt. Det har vi fått med Bysprinten, sier Trond Are Rasmussen. Det er han som er Bysprintens far.

Vill idé
Ideen kom foran TV-ruta, da Rasmussen så et showrenn fra Düsseldorf. Hovedpersonen var sikker i sin sak: Dette skulle Mosjøen kopiere. Da gjensto det bare å overbevise kommune og næringsliv om det samme. Året var 2007. Kalenderen viste februar, og målet var å gjennomføre første Bysprint i april, samme år.

Ikke overraskende var det mange motforestillinger i starten. Var det mulig å få verdens beste skiløpere til ukjente Helgeland, til lille Mosjøen?

–  Den første jeg snakket med i næringslivet var Dag-Hugo Heimstad i Helgeland Sparebank. At lokalbanken hadde tro på prosjektet, var utslagsgivende for å få Vefsn kommune og øvrig næringsliv til å gi sin støtte. Og slik er det den dag i dag: Det hadde aldri vært mulig å gjennomføre Bysprinten uten engasjementet fra de lokale skiklubbene, næringslivet og kommunen. Det er så ufattelig mange som bidrar; fra dem som kjører hjullaster til sponsorene. Det er det helhetlige produktet vi skaper sammen som er nøkkelen til suksess, mener «gründeren».

Visjonen
Hovedmålet med Bysprinten er å rekruttere unge til idretten, der eliten sørger for å skape blest og for å få en skikkelig folkefest. Effektene er dessuten at Bysprinten bidrar til bolyst og til å markedsføre Mosjøen og Helgeland. Trond Are jobber nå i Helgeland Event og har bred erfaring med arrangementer. Han mener Bysprinten er et godt eksempel på at Mosjøen er gode på arrangement aog at denne kompetansen har stor betydning for hvordan byen og Helgeland markedsføres. I starten var det utfordrende å få idrettsstjernene til å stille, men den tidligere største utfordringen er blitt Mosjøen og Bysprintens beste fortrinn:

– Det er nettopp det nære og de unike opplevelsene vi skaper for idrettsstjernene som lokker dem hit, og som gjør at de trives her, forklarer Rasmussen.

Det er alltid et godt opplegg for skistjernene, der det legges vekt på å promotere at Helgeland er bredde – kyst og innland. Intimt publikum og sideaktiviteter som blant annet topptur, blir veldig godt tatt imot. I år er det majestetiske Lukttinden som er målet.

Fjorårets markedsverdi kan regnes til 47 millioner kroner gjennom tradisjonelle medier i tillegg til at kjendisene profilerer regionen og arrangementet i sine kanaler. Det beste av alt er at Rasmussen mener vi bare har sett begynnelsen og at potensialet for ringvirkninger er større.

– For å få større effekter må vi bruke anledninger som dette til å knytte kontakter, invitere forretningsforbindelser både nasjonalt og internasjonalt og vise fram det vi har å by på. Målet i år er å få Bysprinten på kinesisk TV.

Kommet for å bli
Regnet hølja ned i april 2007. Men det ble Bysprint. Det blir det også i år. Og neste år. For arrangementet er viktig. Det er viktig for ungdommen og rekrutteringen til skiidretten. Det er viktig for Mosjøen, og for å sette byen og Helgeland på kartet og vise bredden av hva regionen har å tilby av opplevelser. 13 år er gått. Det ble et arrangement med fart i. Akkurat slik Bysprintens far ønsket seg.

EN DRIVKRAFT FOR VEKST: Lokalbanken ønsker velkommen til den tolvte Bysprinten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *