HSB på lag i 8 år

Visjonen som ble Verket
For over 10 år siden var mye av det Verket er i dag kun en vågal visjon. Visjoner kan være vanskelige å gjøre om til realiteter, men med gode støttespillere som Helgeland Sparebank har Verket fått det til.
Verket 2017: Markeds- og kommunikasjonssjef Majken Hauknes og direktør bedriftsmarked, Bjørn-Tore Brønlund i Helgeland Sparebank deler ut neckhangers med program.

– Vi trenger Verket, vi trenger de som støtter opp om bredde, vi  trenger definitivt de store og viktige kulturbærerne som drar lasset på vegne av mange andre og baner vei.

For festivaldrivere er dette gode ord å høre fra den nye markeds- og kommunikasjonssjefen i Helgeland Sparebank. Hun opplevde Verket fra en ny vinkel i 2017.

– Verket ble arrangert like etter jeg ble ansatt. Jeg fikk dele ut neckhangers med program ved inngangen. Å starte ny jobb med å ønske så mange glade mennesker velkommen til festival, det var utrolig trivelig. Virkelig en fin opplevelse.

Helgeland Sparebank har sin egen tungtveiende visjon: Å være en drivkraft for vekst på Helgeland. Banken ønsker å skape et godt samfunn ved  å være ekte og engasjert og bidra til kunnskap og næringsutvikling. Banken er tungt inne på kulturfeltet og støtter utallige lag- og foreninger på hele Helgeland.  Lokalbanken er en aktør med en sterk og bred posisjon. Det nære er viktig, og Verket er en av mange slike nære aktiviteter banken støtter. Engasjementet har vært avgjørende for mye av det Verket har fått til og hatt mulighet til å gjøre.

– For banken er det viktig å nå ut til store deler av Helgelands befolkning og næringsliv. Verket har for oss vært en spydspiss i så måte, sier Hauknes.
– Vi får mye igjen for å bidra til festivalen. I de neste årene skal vi fokusere  mer på å formidle det unike med Helgeland Sparebank, og bli flinkere til å gjøre folk oppmerksom på hvilken betydning det lokalbank har som samfunnsbygger.

Hauknes mener festivalen har tatt brodden av en del regionale komplekser.
– Verket har jobbet med identiteten til Mo i Rana og Helgeland; lært oss å være stolte av hvem vi er, fremheve kulturen vi kommer fra og fremelske dagens Mo i Rana.  Det hippe og kule er ikke alltid Oslo 3, det kommer an på hva du ønsker: Du kan leve det livet du vil på Helgeland, men da må vi ha tilstrekkelig av det de unge ønsker seg. De fleste håper på et liv som består av flere elementer.  Vi må være et helhetlig og attraktivt samfunn for dem som bor her og de som kan tenke seg å bosette seg på Helgeland. Kulturopplevelser er ett av de elementene som må være på plass i en god by og region.

Felles møteplasser, tilhørighet og stolthet er viktig for å bygge morgendagens Helgeland.

Hun forsikrer oss om at Helgeland Sparebank skal jobbe videre med å utvikle Verket-samarbeidet til gode for festivalen og festivalens publikum.
– Jeg vil rose innsatsen som er gjort over tid av ulike aktører som har jobbet med og for festivalen: Organisasjonen, de frivillige, eiere og ulike støttespillere. Verket er profesjonelt drevet, de kan sitt fag og det drar vi nytte av. Festivalen favner mye gjennom sin plassering, navnet og hvordan det jobbes med området.  Vi er blitt så glade i Verket. Helgeland Sparebank ønsker å ta en enda sterkere posisjon i forhold til samfunnsutvikling fremover, og vil skape større begeistring og mer engasjement.

– Som innbyggere og næringsaktører mener jeg vi skal være stolte av at Verket er 10 år.  Og jeg håper at publikum fortsetter å sette pris på dette tilbudet, ikke tar Verket som en selvfølge. Verket plikter på sin side å gjøre sitt for å beholde dagens posisjon og publikumsappell. Vi må i lag sørge for at det blir 10 nye år og at vi dekker de behovene som etterspørres. Dette er grunnen til at vi kjører HSB-kampanjer  med rabatterte billetter: Vi vil sette pris på våre lojale kunder.

– Hva gleder du deg til i august?
– Travis! Uten tvil. Jeg hører fortsatt på dem.  Og det blir veldig spennende å se Halie. Hun har noe unikt og kraftfullt ved seg.

Helgeland Sparebank skal fremstå litt annerledes og mer spennende på festivalområdet i tillegg til at de introduserer VIPPS.

– Dessuten kommer vi snart med et spennende tilbud til 1999-kullet. Vårt mål som samfunnsaktør er nemlig å bidra til gode opplevelser for de unge nå, slik at de ønsker seg tilbake etter endt utdanning  og vet de får gode kulturopplevelser også i framtida. 

Artikkelen i Verketavisa 2018:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *