Første fabrikk til mølla

Torstein Dale Sjøtveit i Freyr
– Vi har kraftoverskudd i Norge, og noe av det ligger på Helgeland, forteller arbeidende styreleder i Freyr, Torstein Dale Sjøtveit.

Prognosene til bilindustrien viser at det vil være behov for 40 batterifabrikker i det europeiske markedet i 2030. Hvorfor mener Freyr at Mo i Rana er et egnet sted for å etablere en batterifabrikk og dermed nå målet om å være en av de første tilbyderne?

– Vi har kraftoverskudd i Norge, og noe av det ligger på Helgeland. Det er dessuten nok areal her til å bygge en fabrikk. Sist, men ikke minst er det en kultur for industriell tenkning der blant annet ansatte er vant til å arbeide skift, oppsummerer arbeidende styreleder i Freyr Torstein Dale Sjøtveit.

Selskapet har hatt kontakt med andre områder i Norge som har samme type fortrinn som Mo i Rana, men det har enten vært begrensinger på areal eller mennesker.

– Det er faktisk ikke så mange steder i Norge det er mulig med en slik stor etablering som vi skal få til i Mo i Rana. En fabrikk som dette krever en by med godt over 20 000 innbyggere, flatt landareal å bygge på, i tillegg til en kommune og næringsliv som vi kan samarbeide tett med.

Kappløp

Med en forretningsmodell som er mer kostnadseffektiv enn konkurrentene, kan Freyr vinne kappløpet om å bli en av de 40 batterifabrikkene som Europa har behov for i framtiden.

– Marginene er gode nå og vi vet at det kommer stadig flere konkurrenter i markedet. Ikke minst vil Asia med Kina og Japan i spissen, kunne tilby produksjon av battericeller i framtiden. Antagelig mindre bærekraftig enn det Norge kan levere, legger Sjøtveit til.

Helgeland er en av regionene i Norge som har et kraftoverskudd, og er dermed en god lokasjon for å bygge battericellefabrikken.

Det er et viktig fortrinn å være tidlig ute å få gode erfaringer, og for å sikre at viktige kunder velger Freyr som leverandør. Dette er bakgrunnen for å selskapet ønsker å bygge pilot av battericellefabrikken i Mo Industripark. Med en slik fabrikk kan Freyr starte produksjonen allerede i 2021, mens de venter på at den store battericellefabrikken skal stå ferdig i slutten 2023.

– Timing er viktig, og vi har allerede potensielle kunder som har uttrykt interesse for at de ønsker å kjøpe batterier tidligere, sier han.

Både kunder og gode samarbeidspartnere er viktige, påpeker Sjøtveit, som har et stort nettverk både i Europa og Asia. Selv har han 40 års erfaring fra industrien – deriblant 27 år i Hydro og sju år i Sarawak Energy.

– Vi vil samarbeide med partnere fra andre deler av verden som er ledende innen teknologi for batteriproduksjon. Vi jobber også med å kontinuerlig med å knytte til oss investorer, som er avgjørende for at industrieventyret skal bli en realitet, sier Sjøtveit.

Konflikt om utbygging

Ikke alle er enige om at en utbygging av vindmøllepark på Sjonfjellet er veien å gå for å sikre god tilgang på kraft.

– De demokratiske prosessene skal gå sin gang, både i Rana kommune og Nesna kommune, før vi vet om vindmølleparken kan realiseres, mener styrelederen. Vi jobber uansett for en etablering av batterifabrikk, der utbygging av Sjonfjellet er en av brikkene.

– Jeg jobber for det jeg har tro på, og er ikke opptatt av spill og strategier. Jeg og selskapet ønsker å være ærlig hele veien, og ha en best mulig dialog med lokalsamfunnet. Vi jobber med forretningsmulighetene i prosjektet, og når det gjelder formalitetene rundt en etablering, er det til syvende og sist demokratiet som avgjør både om det blir en batterifabrikk i Mo i Rana, og om det blir vindkraftutbygging på Sjonfjellet, avslutter Sjøtveit.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *