Helgeland Sparebank Investerer i lokaler for fremtiden

Svein hansen, Helgeland Sparebank
NYTT OG BEDRE: – Vi ser frem til at vi skal få pusset opp og bygget om førsteetasjen slik at både medarbeiderne og kundene får lokaler som er tilpasset dagens bankdrift, der rådgivningssamtalen står i fokus, sier lederen for personmarkedet i Helgeland Sparebank i Mosjøen, Svein Hansen.

En triveligere og mer effektiv arbeidsplass kombinert med en bedre kundeopplevelse. Det blir resultatet når Helgeland Sparebank ruster opp lokalene på lokalkontorene. Først ut er Mosjøen.

– Kundene våre trenger ikke å være i banken like ofte som før, men den gode rådgivningssamtalene er kanskje enda viktigere nå enn tidligere. Derfor er det ekstra artig at å tilby mer tilrettelagte lokaler, sier lederen for personmarkedet i Helgeland Sparebank i Mosjøen, Svein Hansen.

For innbyggerne i Mosjøen har bankbygget vært en institusjon siden den første versjonen sto ferdig i 1964. Trinn to kom i 1984 og den siste ombyggingen skjedde i 2000.

Helgeland Sparebank i Mosjøen
IKONISK BYGG: Første byggetrinn i Mosjøen sto klart i 1964, trinn to i 1984. Lokalbanken ruster seg for fremtiden og starter med en aldri så liten ansiktsløfting av interiøret ved avd. Mosjøen.

DEN NYE HVERDAGEN

Siden den gang har det skjedd en rivende utvikling innen hvordan banktjenester utføres og hvordan hverdagen arter seg for de ansatte.

– Nå skal vi lage et felles arbeidsrom for kundekonsulentene. Det vil gjøre samarbeidet enklere og styrke kompetanseoverføringen, sier Hansen.

Samtidig blir det også bygget nye og moderne møterom som gjør at det blir enklere og mer effektivt å gjennomføre raske samlinger når noe skal drøftes.

Møt de ansatte: Helgeland Sparebank har ansatt tre nye drivkrefter i Mosjøen

BEDRE KUNDESTØTTE

Når hele førsteetasjen i bankbygget i Mosjøen får en kraftig ansiktsløfting, kommer dette også kundene til gode. Lokalbanken vet at mange kunder har banken i lomma, gjennom mobilbanken – men når viktige investeringer og store livshendelser skjer, er det minst like viktig med en god rådgivning nå som før.

– Vi ser at de fleste samtalene mellom en kunde og en rådgiver ofte er mer omfattende enn tidligere. Da er det viktig å legge til rette for lokaler hvor dette kan skje under trygge og skjermede forhold. Her blir det også lagt vekt på å forbedre akustikken, slik at det hele oppfattes som behagelig, sier Hansen.

Svein hansen, Helgeland Sparebank
BEDRE MØTEROM: – Vi ser at de fleste samtalene mellom en kunde og en rådgiver ofte er mer omfattende enn tidligere. Da er det viktig å legge til rette for at dette kan skje under trygge og skjermede forhold, sier Hansen.

TRYGT OG NÆRT

For nettopp ordet trygt står helt sentralt når den lokale banken skal møte fremtiden på Helgeland. Til tross for at stadig flere funksjoner blir digitalisert, skal dette ikke gå på bekostning av nærheten til kundene. Alle kundene har sin egen rådgiver som de kan kontakte skriftlig, på telefon, eller bestille møter med når det passer. I tillegg blir det etablert en drop-in skranke hvor kundene kan få hjelp uten å bestille time på forhånd. Kundeservice er dessuten også lokalisert i Mosjøen, som tar imot henvendelser fra alle kunder som har utfordringer som kan dukke opp i en ellers hektisk hverdag,

SAMLER KREFTENE

Men det er ikke bare i Mosjøen at det skal skje ting. Sandnessjøen har allerede nye, flotte lokaler, men både kontorene i Brønnøysund og Mo skal pusses opp i tiden som kommer. På Mo er bankbygget uhensiktsmessig stort og står foran en en omfattende ombygging og oppussing:

– Vi ser at den eksisterende arkitektoniske løsningen ikke er optimalt tilpasset dagens kundemønster. Vi har rett og slett for mye plass. Nå ønsker vi å komprimere arealbruken for å få en tettere og mer sammensveiset hverdag, sier direktør for forretningsutvikling Øyvind Karlsen.

Møt de ansatte: Nå er alle tre hjemme igjen – på samme arbeidsplass

Øyvind Karlsen, Helgeland Sparebank
KOMPRIMERER PLASSEN: – I Sandnessjøen har vi allerede pusset opp, og etter Mosjøen er det Brønnøysund og Mo i Rana som står for tur. Det er viktig å legge til rette for gode kompetansearbeidsplasser og for en mer effektiv arbeidshverdag for ansatte i kundeposisjon. Det gir også en gevinst for våre kunder, sier direktør for forretningsutvikling Øyvind Karlsen.

Det betyr at det vil bli ledig areal i bygget hvor banken i sin tid flyttet inn i 1986:

– Vi kommer nå til å se på mulighetene for å leie ut deler av bygget og hvis det er noen som er interessert i å kommer inn her, så er det bare å ta kontakt, sier Karlsen.

FLERE KOMPETANSEARBEIDSPLASSER

Lokalbanken moderniserer byggene sine. Både for å ta imot kundene på en bedre måte, og for å legge til rette for de kompetansearbeidsplassene banken har.

– Vi har mange flinke folk i kundeposisjon over hele Helgeland. I tillegg har Mo og i Mosjøen viktige kompetansemiljø som utvikler tjenester og leverer på alle fagområder som kreves for å ha drive bank i dag. Det er viktig at både kunder og våre egne ansatte har et så bra miljø som mulig, konkluderer Øyvind Karlsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *